We streven er voortdurend naar om onze klanten zo goed mogelijk te informeren. Daarom nemen we initiatieven om alle informatie over onze diensten bij een zo breed mogelijk publiek te verspreiden. We gebruiken daarvoor vooral het internet. Maar ook werkgevers die niet elektronisch werken, verliezen we niet uit het oog. Zij kunnen de hulp inroepen van de inspectiediensten in onze regionale antennes om hun verplichtingen te vervullen.
Websites
Algemene informatie over onze rol en onze opdracht zijn te vinden op onze eigen RSZ-website. Ook statistische gegevens publiceren we daar.
Een ander belangrijk informatiekanaal is het portaal van de sociale zekerheid. Daar krijgen werkgevers en hun mandatarissen een individuele en beveiligde toegang tot informatie die hen persoonlijk aanbelangt. Ze vinden er ook algemene en technische instructies, en programma's die hen helpen om hun aangiften uit te voeren.
Administratieve instructies
Een belangrijk onderdeel van het portaal zijn de Administratieve Instructies : een elektronische publicatie die werkgevers, dienstverrichters en sociale secretariaten informeert over wie bijdragen verschuldigd is en in welke mate.
Daarnaast bevatten de Administratieve Instructies ook uitleg over:
- de verplichtingen van werkgevers tegenover de RSZ en de verschillende stelsels van de sociale zekerheid, en
- de inhoudelijke aspecten van de onlinediensten (Dimona, DmfA, Capelo) die werkgevers moeten gebruiken.
Over de Instructies overleggen wij met de FOD Sociale Zaken. Op die manier proberen we verschillen in interpretatie van de Instructies bij alle betrokken overheidsdiensten te voorkomen.
De administratieve instructies RSZ bijwerken
De Administratieve Instructies worden ieder kwartaal bijgewerkt. Reglementaire nieuwigheden, wijzigingen of actualiseringen voor een specifiek aangiftekwartaal worden in de tekst opgenomen.
Er zijn vier soorten updates:
De administratieve instructies RSZ bijwerken
Type |
Beschrijving |
Nieuw |
Integratie van nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving |
Recurrent |
Terugkerende aanpassing van grensbedragen, jaarbedragen en percentages (indexaanpassingen, jaarlijks vastgestelde percentages) – 'recurrent'
|
Info |
Aanpassing van meer algemene informatie |
Corona |
Beschrijving en toelichting van maatregelen genomen tijdens de COVID-19-crisis |
De wijzigingen worden duidelijk gemarkeerd in de tekst.
Updates in 2021
De volgende figuur toont de evolutie van het aantal bijgewerkte onderdelen in de afgelopen jaren. Voor 2021 worden ook de tussentijdse mededelingen mee opgenomen in het overzicht om een idee te geven van de impact van de coronamaatregelen ten opzichte van de gewone bijwerkingen en verduidelijkingen.
Bijwerking Administratieve Instructies RSZ
|
info |
nieuw |
recurrent |
corona |
2017/1 |
16 |
20 |
17 |
|
2017/2 |
16 |
3 |
1 |
|
2017/3 |
9 |
10 |
14 |
|
2017/4 |
14 |
13 |
|
|
2018/1 |
16 |
39 |
12 |
|
2018/2 |
16 |
8 |
|
|
2018/3 |
10 |
10 |
3 |
|
2018/4 |
6 |
6 |
17 |
|
2019/1 |
18 |
27 |
19 |
|
2019/2 |
20 |
7 |
1 |
|
2019/3 |
17 |
14 |
4 |
|
2019/4 |
9 |
12 |
1 |
|
2020/1 |
17 |
19 |
22 |
8 |
2020/2 |
24 |
4 |
22 |
25 |
2020/3 |
15 |
5 |
2 |
16 |
2020/4 |
11 |
1 |
1 |
23 |
2021/1 |
15 |
22 |
18 |
13 |
2021/2 |
21 |
10 |
1 |
24 |
2021/3 |
12 |
4 |
14 |
23 |
2021/4 |
5 |
2 |
18 |
9 |
Terugkerende aanpassingen zoals de jaarlijkse percentages van het Fonds Sluiting Onderneming en index- en jaarbedrag aanpassingen, zijn kenmerkend voor een 1ste kwartaal. In augustus 2021 was er een overschrijding van de spilindex met de aanpassing van heel wat grensbedragen tot gevolg. Dat leidde tot een aantal tussentijdse mededelingen in de instructies van het 3de kwartaal 2021 en aanpassingen in de instructies van het 4de kwartaal 2021.
Een aantal structurele nieuwigheden werden ingevoerd:
- de invoering als overgangsmaatregel van een nieuwe regeling verenigingswerk,
- schrapping van de mobiliteitsvergoeding,
- een toelichting over de kwalificatie van diverse onkosten met tussenkomst van de werkgever bij thuiswerk,
- inning pensioenbijdrage voor erkende beroepsjournalisten door de RSZ,
- aanpassing van de parameters van de structurele vermindering,
- schrapping van 2 doelgroepverminderingen voor het Brussels Hoofdstedelijke Gewest,
- aanpassing van de forfaits sociale maribel voor de werknemers van beschutte werkplaatsen.
Het thema ‘grensoverschrijdende tewerkstelling’ en ‘Fonds Sociale Maribel van de Overheidssector’ werden geactualiseerd.
Wat aangiften betreft, zijn er een aantal nieuwigheden voor specifieke bijkomende inlichtingen en codificering voor een aantal nieuwigheden:
- nieuwe statuutcode
- een nieuwe zone voor de aanduiding van regionale tewerkstellingsmaatregelen,
- een nieuwe zone voor de aanduiding ‘toekenning nieuwe arbeidsplaats sociale maribel’.
De meeste nieuwe maatregelen en wijzigingen tijdens 2021 hebben echter betrekking op de COVID-19 crisis. Het gaat zowel over de introductie van tijdelijke maatregelen, als over nieuwe codificatie en toelichtingen bij maatregelen die specifiek getroffen zijn om de impact van de crisis te milderen, zoals:
- uitbreiding aantal mogelijke uren studentenarbeid,
- tijdelijke verhoging aantal dagen socioculturele sector (artikel 17),
- verhoging kostenplafond vrijwilligers in bepaalde sectoren,
- verdubbeling van het maximale maandbedrag voor bepaalde activiteiten van verenigingswerkers,
- verlenging systeem van 120 extra vrijwillige overuren, vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen,
- verlenging gebruik consumptiecheques,
- de mogelijkheid om coronapremiecheques toe te kennen, enkel met een bijzondere bijdrage,
- Verlengingen van het bijzonder minnelijk afbetalingsplan,
- verhoging van de contingenten gelegenheidsarbeid land- en tuinbouw,
- tijdelijke bijdragevermindering reissector,
- tijdelijke doelgroepvermindering evenementensector,
- tijdelijke doelgroepvermindering hotelsector,
- tijdelijke doelgroepvermindering herstel van de werkgelegenheid (relance),
- actualiseringen aangifte van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht.