Ga onmiddellijk naar de inhoud

Klantentevredenheid

Tevredenheidsenquêtes

Om de drie jaar voeren we een tevredenheidsenquête uit bij onze klanten: werkgevers en sociale dienstverrichters. Met een vragenlijst gaan we na hoe werkgevers en hun vertegenwoordigers de werking van de RSZ beoordelen.

We gaan onder meer na wat werkgevers vinden van:

  • onze communicatie;
  • het contact met onze medewerkers;
  • de ondersteuning die zij van ons krijgen;
  • de werking van onze onlinediensten.

Naar aanleiding van de tevredenheidsenquête in 2020 besloten we de komende periode verder te investeren in de toegankelijkheid van de portaalsite en de leesbaarheid van onze communicaties. We willen ook ons gebruikersbeheer vereenvoudigen en de snelheid van de telefonische antwoorden verbeteren.

Gebruikersgroep

We werken onze websites en online diensten voortdurend bij en betrekken daarbij de eindgebruikers. Hierbij overleggen we regelmatig met een vast panel van gebruikers (“user group”), bestaande uit vertegenwoordigers van ondernemingen en dienstverrichters (bijvoorbeeld sociale secretariaten). We informeren hen over het project en de doelstellingen, om te profiteren van hun gevoelens en feedback. We vragen we panelleden ook om deel te nemen aan gebruikerstests.

In april 2023 hielp deze user group ons in het kader van het portaal voor sociale zekerheid met name bij:

  • de keuze van het ontwerp van de nieuwe startpagina voor het onderdeel Enterprise;
  • het identificeren van verbeteringen aan de loginpagina
  • het valideren van onze voorgestelde aanmeldingsmethode.

Met behulp van online samenwerkingstools om workshops te vergemakkelijken, leverde de gebruikersgroep ons ook een schat aan waardevolle informatie over de vele toepassingen van het portaal.

Gebruikerstests en enquêtes

De RSZ houdt rekening met de behoeften van zijn gebruikers bij de ontwikkeling en aanpassing van producten en diensten. In 2023 organiseerden we interviews, workshops en gebruikerstests.

Working in the arts

In het kader van het project working in the arts werden gebruikerstests georganiseerd om het prototype van de online dienst te evalueren. Met als doel de verbeteringen aan het prototype aan te brengen en een eindproduct te hebben dat aansluit bij de behoeften van de gebruikers.

e-Gov 3.0

In het kader van e-Gov 3.0, vonden workshops en gebruikerstests plaats waaraan vertegenwoordigers van ondernemingen en eindgebruikers hebben deelgenomen. Deze nauwe samenwerking leidde tot een waardevolle uitwisseling van expertise en het wegnemen van twijfel over het project.

Daarnaast hebben interviews met kmo’s en grote ondernemingen hun verwachtingen ten aanzien van de RSZ verduidelijkt. Het resultaat was de ontwikkeling van prototypes.

Het jaarverslag van de RSZ

Om een betere inzicht te krijgen in hoe het jaarverslag wordt gebruikt, heeft de RSZ een enquête gehouden naar de gebruikersbehoeften. De resultaten zullen bijdragen tot de verbetering van toekomstige jaarverslagen.